Методична робота — важлива складова післядипломної педагогічної освіти, що має цілісну систему дій і заходів, спрямованих на підвищення кваліфікації та професійної майстерності кожного педагогічного працівника, розвиток творчого потенціалу педагогічних колективів навчальних закладів, досягнення позитивних наслідків навчально-виховного процесу. Вона має ґрунтуватися на сучасних досягненнях психолого-педагогічної науки з урахуванням досвіду діяльності педагогів і конкретного аналізу результатів навчально-виховного процесу.
Участь у методичній роботі має бути професійним обов’язком кожного педагогічного працівника, в тому числі керівників, дошкільних, середніх загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів.
І. Основні завдання і зміст методичної роботи
Основні завдання і зміст методичної роботи з педагогічними включають такі напрямки:
1) аналіз умов забезпечення психофізичного здоров’я дітей, стану викладання предметів і навчальних курсів, підготовка рекомендацій щодо приведення їх у відповідність з державними стандартами освіти;
2) створення організаційних умов для безперервного вдосконалення фахової освіти і кваліфікації педагогічних працівників, підвищення їхньої психологічної компетентності;
3) організація вивчення якості забезпечення освітнього процесу кадрами з відповідною педагогічною освітою;
4) керівництво роботою методичних об’єднань та координацію їхньої діяльності;
5) проведення методичних заходів, спрямованих на розвиток творчих можливостей педагогів, вивчення, узагальнення і поширення педагогічного досвіду;
7) залучення педагогів до науково-дослідної роботи;
8) апробація та впровадження нових освітніх технологій та систем;
9) створення умов для збереження, систематичного поповнення та ефективного використання методичного фонду літератури, аудіо- та відеоматеріалів, комп’ютерної техніки;
10) координація змісту методичної роботи зі змістом діяльності методичних і науково-методичних установ регіону;
ІІ. Організація методичної роботи
Методична робота з педагогічними працівниками реалізується в основному через традиційні колективні (масові, групові) та індивідуальні форми її організації.
Основною організаційною формою колективної (групової) методичної роботи в системі підвищення кваліфікації педагогічних кадрів є методичні об’єднання
III. Проведення методичної роботи
У процесі методичної роботи можуть використовуватися як традиційні, так і нетрадиційні форми і методи: засідання, ділові педагогічні ігри, лекції, лекції-консультації, доповіді, практичні заняття, мозкові штурми, фокус-групи, тренінги, диспути, огляд та обговорення навчально-методичної літератури, участь педагогів у підготовці і проведенні масових заходів (педагогічних читань, науково-практичних конференцій, семінарів, виставок, конкурсів тощо), робота над науково-методичною темою (проблемою) тощо.
Ефективність науково-методичної роботи як важливої складової системи післядипломної освіти педагогічних кадрів значною мірою визначається рівнем її організації.
Алгоритм організації ефективної науково-методичної роботи:
Виявлення рівня професійних компетентностей вчителя, вивчення його запитів та потреб;
Аналіз отриманих даних;
Вибір єдиної науково-методичної проблеми;
Вибір форм і методів науково-методичної роботи;
Планування роботи обраних форм;
Контроль за виконанням поставлених завдань (проміжне діагностування);
Корекція роботи.